Аналіз роботи шкільної бібліотеки
ЗЗШ № 65
у 2015-2016 навчальному році
Шкільна бібліотека є структурним підрозділом школи, який здійснює
бібліотечно-інформаційне, культурно-просвітницьке забезпечення
навчально-виховного процесу.
Свою роботу вона організовує спільно з
Свою роботу вона організовує спільно з
педагогічним колективом відповідно до планів роботи і регламентуючої
документації.
У 2015-2016 навчальному році робота бібліотеки
ЗЗШ № 65 була побудована згідно:
ЗЗШ № 65 була побудована згідно:
- Закону України «Про бібліотечну справу» від 27.01.1995 №32/95 ВР,
- наказу МОН України від 14.05.1999 р. № 139 «Про затвердження Положення
про бібліотеки ЗНЗ»,
- постанов Кабінету Міністрів України,
- відповідних наказів Департаменту освіти Запорізької обладміністрації,
- департаменту освіти і науки Запорізької міської ради.
- постанов Кабінету Міністрів України,
- відповідних наказів Департаменту освіти Запорізької обладміністрації,
- департаменту освіти і науки Запорізької міської ради.
Робота бібліотеки ведеться згідно річного плану.
Вона спрямована на:
- національне, громадське, трудове, естетичне виховання;
- виховання культури читання учнів,
- поповнення і збереження книжкових фондів;
- керівництво позакласним читанням.
- керівництво позакласним читанням.
Робота бібліотеки ЗЗШ № 65 у 2015-2016 навчальному році спиралася на вирішення
завдань по інформаційному забезпеченню навчально-виховного процесу
та здійснювала інформаційно-бібліографічний супровід упровадження
Державних стандартів освіти.
Завідуюча бібліотекою Твердохліб Г.М.
та класні керівники на протязі року:
та класні керівники на протязі року:
× здійснювали системну, цілеспрямовану допомогу школярам в успішному
засвоєнню навчальних програм, розвитку їх творчого мислення, пізнавальних
інтересів і здібностей з використанням бібліотечного ресурсу;
× надавали інформаційну підтримку педагогічним працівникам у підвищенні
методичної культури та педагогічної майстерності, допомогу в діяльності вчителів
й учнів в освітніх проектах;
× формували в учнів навички незалежного користувача бібліотеки, навчали
користуватися книгою й іншими носіями інформації, пошуку, відбору й критичній
оцінці інформації;
× удосконалювали традиційні й освоєнні нові бібліотечні технології.
Забезпечували можливості найбільш повного й швидкого доступу до документів.
Надавали методичні консультаційні допомоги педагогам, батькам, що вчаться в
одержанні інформації.
× Використовували різні форми проведення масових заходів.
Саме тому бібліотека ЗЗШ № 65 стала інформаційним центром як для учнів,
так і для вчителів, одним із важливих напрямків роботи якого є формування
інформаційної культури читачів з використанням різних джерел інформації.
Шкільна бібліотека має абонемент, невеликий читацький зал
(на 4 посадочних місць). Приміщення бібліотеки відремонтовано та естетично
оформлено. Для шкільних підручників бібліотека має ізольоване приміщення.
Протягом 2015-2016 навчального року бібліотекар ЗЗШ № 65 продовжували
формування бібліотечного фонду, який відповідав би за змістом освітнім, виховним
та інформаційним потребам, а також забезпечував бібліотечне обслуговування
учнів та вчителі.
За 2015-2016 навчальний рік бібліотека одержала за новою програмою
для учнів 3-х та 6-х класів.
для учнів 3-х та 6-х класів.
Діяльність шкільної бібліотеки у 2015-2016 навчальному році була спрямована на:
- виховання в учнів інформаційної культури, любові до книги, культури читання,
- вміння користуватись бібліотекою, а також на забезпечення різноманітного змісту
навчального процесу,
- всебічне сприяння підвищенню методичної майстерності вчителів шляхом
популяризації педагогічної літератури та інформації про неї.
навчального процесу,
- всебічне сприяння підвищенню методичної майстерності вчителів шляхом
популяризації педагогічної літератури та інформації про неї.
Особлива увага приділялася широкій популяризації української літератури,
літератури з питань освіти, історії і культури українського народу та поваги до
рідної мови, національно-культурних і духовних надбань нашого народу.
На бібліотечно-бібліографічних уроках діти вчились користуватися
книгою і опановували навички спілкування.
Проводились бесіди з таких тем:
«Виникнення писемності»,
«Гігієна читання»,
«Моя книга – моє обличчя»,
слід зазначити, що бібліотекарями на протязі року
були створені презентації:
«Ви прийшли в бібліотеку»,
«Структура книги»,
«Як користуватися довідником»
та інші, всього підготовлено 20 яскравих
презентацій, які використовувалися на бібліотечних уроках.
До святкових дат та урочистих подій були організовані протягом навчального року виставки, наприклад:
«Україна – це наша родина»,
«Книга, обпалена війною».
Один раз на місяць у читальному залі бібліотеки проводились інформаційні дні.
Цього дня діяли книжкові виставки, були розкладені добірки статей, журналів,
газет, а також усе нове і цікаве, що надійшло до бібліотеки гімназії за місяць,
випускався інформаційний бюлетень «Радимо прочитати».
Такі ж бюлетені випускались і до педагогічних нарад.
Інформаційна робота серед педагогічного колективу включала також виступи
на педрадах та методичних об’єднаннях з інформаційними оглядами, оглядами
періодичних видань на допомогу вчителю.
Є багато форм і методів виховання культурної людини, прищеплення любові до
книги і одним із них – прищеплення школярам навичок бібліотечно-
бібліографічної грамотності.
знань використовувалися найрізноманітніші методи:
- бесіди,
- лекції,
- практичні заняття,
- повідомлення учнів,
- різні види змагань,
- конкурсів.
Особливо складно прищеплювати школярам навички користування довідковою
літературою.
Тому вчителі - предметники активно сприяли формуванню цих
Тому вчителі - предметники активно сприяли формуванню цих
навичок: завдання з будь-якого предмета подавались так, що учні були змушені
звертатися до словників і довідників, особливо вчителі географії, екології,
російської та української мови.
Пробудженню інтересу до довідкової та
Пробудженню інтересу до довідкової та
науково-популярної літератури сприяло використання таких форм
позакласної роботи, як олімпіади, тематичні уроки та свята, участь у
«Веселому експресі у Країну Знань».
Слід зазначити активну участь бібліотеки у проведенні
Місячника шкільної бібліотеки та місячника книги,
який проходив під гаслом:
« Ювілей улюбленої книги»,
гаслом цього свята Книги стали слова
«Людина яка читає - людина успішна».
Особливу увагу в ході проведення місячників приділялася видовищній інформації,
що спонукає звертатися до книг, що пробуджує інтерес до читання.
До уваги учнів була представлена презентація
«Творчість письменників - ювілярів»,
«Читати –це модно»,
«Незвичайні книги» та інші.
Бібліотечним активом один раз у семестр в гімназії проводяться рейди-перевірки
стану збереження підручників. Результати конкурсу висвітлюють в спеціальних
інформаційних бюлетенях.
В бібліотеці оформлений куточок «Книжкова лікарня», де учні лікують книги.
Проводиться робота по ознайомленню учнів з правилами користування
бібліотекою, даються рекомендації батькам щодо виховання у дітей бережливого
ставлення до навчальної книги.
Спільно з учителями проводяться бесіди, бібліотечні уроки з виховання у дітей
бережливого ставлення до навчальної книги.
Працюючи в тісному контакті з учителями, бібліотека використовує усі можливі
форми співробітництва в здійсненні виховання культури читання школярів
під час викладання різних предметів, у повсякденній роботі з читачами-учнями.
Для проведення бібліотечних занять використовувалися уроки позакласного
читання та години, відведені для позакласної роботи.
У популяризації основ бібліотечно-бібліографічних знань використовувалися
найрізноманітніші методи: бесіди, лекції, бібліотечні уроки, практичні заняття,
повідомлення учнів, різні види змагань, конкурсів.
Крім того в класах була проведена бесіда про збереження підручників.
Уся робота шкільної бібліотеки спрямована на виховання гармонійної, морально
досконалої особистості, свідомої свого громадського обов`язку, відкритої до
інтелектуального і творчого розвитку.
Таким чином, дії бібліотекарів та всього педагогічного колективу дали
певні результати.
Майже всі діти ЗЗШ № 65 вільно орієнтуються у книжковому фонді бібліотеки
відповідно до їх вікової групи; вони мають первинні знання про книгу,
бібліографію, бібліотеку від загального ознайомлення з бібліотекою до
знання змісту окремих розділів книжкового фонду і вибору книг,
використання каталогів і картотек.
Вагому допомогу шкільному бібліотекарю надавав актив бібліотеки,
до складу якого входили старшокласники.
Разом із бібліотекарями актив визначав тематику інформацій, брав участь у
підборі матеріалу для інформування, обробляв його, виступав з оглядами
літератури чи періодичної преси, проводив інформаційні п’ятихвилинки у
кожному класі, а також – дні та тижні інформації.
Важливим показником рівня виховної роботи в ЗЗШ № 65 є стан збереження
навчальної книги. Тому пріоритетним напрямком діяльності бібліотеки та
педагогічного колективу є формування в учнів дбайливого ставлення до
підручників та навчальної книги.
У ЗЗШ № 65 проходить акція «Живи, книго!».
У ході акції проводились рейди-перевірки стану підручників, бесіди, масові заходи,
презентації книг, бібліотечні уроки.
У шкільній бібліотеці, в класах на виховних годинах проводились бесіди:
«Чи знаєш ти з чого складається фонд підручників?»,
«Як створюється підручник, книжка?»,
«Хто випускає зошити, карти, атласи?»,
«Структура книги» та інші.
Велику увагу в бібліотеці ЗЗШ № 65 приділяють наочній агітації.
Яскраво, естетично оформлено стенд
«Шкільна бібліотека інформує»,
книжкові виставки
«Книга дякує»,
«Книга скаржиться»,
«Такою мене зробили діти»,
«Такими ми стали, коли в надійні руки потрапили».
Вони закликають учнів ставитися до книжки, як до друга, наставника,
вчителя, допомагають виховувати у них любов і повагу до тих,
хто створює духовне багатство.
Систематично працювала «Книжкова лікарня», де учні здійснювали
(разом з активом бібліотеки, вчителями початкових класів) дрібний ремонт
книг як на уроках праці, так і в позаурочний час – дарували книгам
«друге життя».
Так, в рамках проведення Всеукраїнської акції «Живи, книго!»,
учнями було відремонтовано 54 книги зі шкільної бібліотеки.
Оргкомітетом шкільного огляду-конкурсу були підготовані методичні
рекомендації щодо збереження книг та проведення конкурсу.
У бібліотеці зібрано розробки бібліотечних занять, сценарії виховних заходів,
звіти з огляду-конкурсу «Живи, книго!», а також вміщено єдині вимоги
до користування підручниками та їх збереження, посадові обов’язки бібліотекаря,
класних керівників, учнів щодо проведення конкурсу та збереження книг.
Особливою ланкою в роботі бібліотеки була співпраця з учителями початкових
класів, яка була спрямована на те, щоб допомогти учням якнайшвидше
й найкраще оволодіти навичками читання, роботи з книгою, елементарними
прийомами пошуку потрібної інформації.
Робота з учнями початкових класів узгоджувалась з учителями на методичних
об’єднаннях, куди запрошувався бібліотекар.
Протягом навчального року робота бібліотеки була спрямована на виконання
основних завдань і напрямів діяльності, зазначених у річному плані роботи
бібліотеки.
Треба зазначити, що резерви шкільної бібліотеки в справі інформаційної роботи
далеко не вичерпані.
Постійний пошук нових, ефективних технологій, прагнення до формування
системи інформаційної підтримки освіти, тісний взаємозв’язок і
взаємодія з педагогічним колективом буде сприяти утвердженню
шкільної бібліотеки як справжнього культурного, інформаційного
і освітнього центру, який одержує, зберігає і розповсюджує різноманітні
джерела інформації, здатні задовольнити будь-які запити своїх читачів.
Таким чином, зміст роботи бібліотеки ЗЗШ № 65 був спрямований на те,
щоб формувати духовний світ дитини і сприяти гармонійному розвитку
особистості, яка здатна бути спадкоємцем і продовжувачем прогресивних
національних традицій.
Комментариев нет:
Отправить комментарий