АНАЛІЗ РОБОТИ БІБЛІОТЕКИ У 2015-2016 Н.Р.

Аналіз роботи шкільної бібліотеки 
ЗЗШ  № 65
у 2015-2016  навчальному році


Шкільна бібліотека є структурним підрозділом школи, який здійснює 
бібліотечно-інформаційне, культурно-просвітницьке забезпечення 
навчально-виховного процесу. 

Свою роботу вона організовує спільно з 
педагогічним колективом відповідно до планів роботи і регламентуючої 
документації.

У  2015-2016 навчальному році робота бібліотеки 
ЗЗШ  № 65 була побудована згідно:

- Закону України «Про бібліотечну справу» від 27.01.1995 №32/95 ВР, 
- наказу МОН України від 14.05.1999 р. № 139 «Про затвердження Положення 
про бібліотеки ЗНЗ», 
- постанов Кабінету Міністрів України, 
- відповідних наказів  Департаменту освіти Запорізької обладміністрації,
- департаменту освіти і науки Запорізької міської ради.

         Робота бібліотеки ведеться згідно річного плану. 

Вона спрямована на:
- національне, громадське, трудове, естетичне виховання; 
- виховання культури читання учнів, 
- поповнення і збереження книжкових фондів; 
- керівництво позакласним читанням. 

Робота бібліотеки  ЗЗШ  № 65  у  2015-2016  навчальному році спиралася на вирішення 
завдань по  інформаційному забезпеченню навчально-виховного процесу 
та здійснювала інформаційно-бібліографічний супровід упровадження 
Державних стандартів освіти.


Завідуюча бібліотекою Твердохліб Г.М.  
та класні керівники на протязі року:
×        здійснювали системну, цілеспрямовану допомогу школярам в успішному 
засвоєнню навчальних програм, розвитку їх творчого мислення, пізнавальних
 інтересів і здібностей з використанням бібліотечного ресурсу;
×        надавали інформаційну підтримку педагогічним працівникам у підвищенні 
методичної культури та педагогічної майстерності, допомогу в діяльності вчителів 
й учнів в освітніх проектах;
×        формували в учнів навички незалежного користувача бібліотеки, навчали
 користуватися книгою й іншими носіями інформації, пошуку, відбору й критичній 
оцінці інформації;
×        удосконалювали традиційні  й освоєнні  нові  бібліотечні технології. 
Забезпечували  можливості найбільш повного й швидкого доступу до документів. 
Надавали  методичні  консультаційні допомоги педагогам, батькам, що вчаться в 
одержанні інформації.
×        Використовували різні форми проведення масових заходів.
      
Саме тому бібліотека ЗЗШ № 65  стала  інформаційним центром як для учнів, 
так і для вчителів,  одним із важливих напрямків роботи якого є формування 
інформаційної культури читачів з використанням різних джерел інформації.

             Шкільна бібліотека має абонемент, невеликий читацький зал 
 (на 4 посадочних місць). Приміщення бібліотеки відремонтовано та естетично 
оформлено. Для шкільних підручників  бібліотека має ізольоване приміщення.

       Протягом 2015-2016 навчального року бібліотекар ЗЗШ № 65  продовжували 
формування бібліотечного фонду, який відповідав би за змістом освітнім, виховним
 та інформаційним потребам, а також забезпечував  бібліотечне обслуговування 
учнів та вчителі.

                 За 2015-2016 навчальний  рік бібліотека одержала за новою програмою 
         для учнів 3-х  та 6-х класів.

Діяльність шкільної бібліотеки у 2015-2016 навчальному році була спрямована  на:
- виховання в учнів інформаційної культури, любові до книги, культури читання, 
- вміння користуватись бібліотекою, а також на забезпечення різноманітного змісту 
навчального процесу, 
- всебічне сприяння  підвищенню методичної майстерності вчителів шляхом            
  популяризації  педагогічної літератури та інформації про неї.

Особлива увага приділялася широкій популяризації української літератури, 
літератури з питань освіти, історії і культури українського народу та поваги до
рідної мови, національно-культурних і духовних надбань нашого народу.

На бібліотечно-бібліографічних уроках діти вчились користуватися 
книгою і опановували навички спілкування. 

Проводились бесіди з таких тем: 
«Виникнення писемності», 
«Гігієна читання», 
«Моя книга – моє обличчя»,

 слід зазначити, що бібліотекарями на протязі року
 були створені презентації: 
«Ви прийшли в бібліотеку», 
«Структура книги», 
«Як користуватися довідником» 
та інші, всього підготовлено 20 яскравих 
презентацій, які використовувалися на бібліотечних уроках.

До святкових дат та урочистих подій були організовані протягом навчального року виставки, наприклад: 
«Україна – це наша родина», 
«Книга, обпалена війною». 

Один раз на місяць у читальному залі бібліотеки проводились інформаційні дні. 
Цього дня діяли книжкові виставки, були розкладені добірки статей, журналів, 
газет, а також усе нове і цікаве, що надійшло до бібліотеки гімназії за місяць,
 випускався інформаційний бюлетень «Радимо прочитати».

Такі ж бюлетені випускались і до педагогічних нарад.

Інформаційна робота серед педагогічного колективу включала також виступи 
на педрадах та методичних обєднаннях з інформаційними оглядами, оглядами 
періодичних видань на допомогу вчителю.

Є багато форм і методів виховання культурної людини, прищеплення любові до 
книги і одним із них – прищеплення школярам навичок бібліотечно-
бібліографічної грамотності. 

У популяризації основ бібліотечно-бібліографічних 
знань використовувалися найрізноманітніші методи: 
- бесіди, 
- лекції, 
- практичні заняття, 
- повідомлення учнів, 
- різні види змагань, 
- конкурсів.

Особливо складно прищеплювати школярам навички користування довідковою 
літературою. 
Тому вчителі - предметники активно сприяли формуванню цих 
навичок: завдання з будь-якого предмета подавались так, що учні були змушені 
звертатися до словників і довідників, особливо вчителі географії, екології, 
російської та української мови. 

Пробудженню інтересу до довідкової та 
науково-популярної літератури сприяло використання таких форм 
позакласної роботи, як олімпіади, тематичні уроки та свята, участь у
 «Веселому експресі у Країну Знань».

Слід зазначити активну участь бібліотеки у проведенні 
Місячника шкільної бібліотеки та місячника книги, 
який проходив під гаслом: 
« Ювілей улюбленої книги»,  

гаслом цього свята Книги стали слова 
«Людина яка читає - людина успішна».

Особливу увагу в ході проведення місячників приділялася видовищній інформації, 
що спонукає звертатися до книг, що пробуджує інтерес до читання.

До уваги учнів була представлена ​​презентація 
«Творчість письменників - ювілярів»
«Читати –це модно», 
«Незвичайні книги» та інші.

Бібліотечним активом один раз у семестр в гімназії проводяться  рейди-перевірки 
стану збереження підручників. Результати конкурсу висвітлюють в спеціальних
 інформаційних бюлетенях. 
В бібліотеці оформлений куточок «Книжкова лікарня», де учні лікують книги. 
Проводиться робота по ознайомленню учнів з правилами користування 
бібліотекою, даються рекомендації батькам щодо виховання у дітей бережливого 
ставлення до навчальної книги.  

       Спільно з учителями проводяться бесіди, бібліотечні уроки з виховання у дітей 
бережливого ставлення до навчальної книги.

Працюючи в тісному контакті з учителями,  бібліотека використовує усі можливі 
форми співробітництва в здійсненні виховання культури читання школярів 
під час викладання різних предметів, у повсякденній роботі з читачами-учнями.

          Для проведення бібліотечних занять використовувалися уроки позакласного
 читання та години, відведені для позакласної роботи.

     У популяризації основ бібліотечно-бібліографічних знань  використовувалися 
найрізноманітніші методи: бесіди, лекції, бібліотечні уроки, практичні заняття, 
повідомлення учнів, різні види змагань, конкурсів. 
Крім того в класах була проведена бесіда про збереження підручників.

         Уся робота шкільної бібліотеки спрямована на виховання гармонійної, морально
 досконалої особистості, свідомої свого громадського обов`язку, відкритої до 
інтелектуального і творчого розвитку.

Таким чином, дії бібліотекарів та всього педагогічного колективу дали 
певні результати.

Майже всі діти ЗЗШ № 65  вільно орієнтуються у книжковому фонді бібліотеки 
відповідно до їх вікової групи; вони мають первинні знання про книгу, 
бібліографію, бібліотеку від загального ознайомлення з бібліотекою до 
знання змісту окремих розділів книжкового фонду і вибору книг, 
використання каталогів і картотек.

Вагому допомогу шкільному бібліотекарю надавав актив бібліотеки, 
до складу якого входили старшокласники.
Разом із бібліотекарями актив визначав тематику інформацій, брав участь у 
підборі матеріалу для інформування, обробляв його, виступав з оглядами 
літератури чи періодичної преси, проводив інформаційні п’ятихвилинки у 
кожному класі, а також – дні та тижні інформації.

Важливим показником рівня виховної роботи в ЗЗШ № 65 є стан збереження 
навчальної книги. Тому пріоритетним напрямком діяльності бібліотеки та 
педагогічного колективу є формування в учнів дбайливого ставлення до 
підручників та навчальної книги.

У ЗЗШ № 65 проходить акція «Живи, книго!». 
У ході акції проводились рейди-перевірки стану підручників, бесіди, масові заходи, 
 презентації книг, бібліотечні уроки.

У шкільній бібліотеці, в класах на виховних годинах  проводились бесіди: 
«Чи знаєш ти з чого складається фонд підручників?», 
«Як створюється підручник, книжка?», 
«Хто випускає зошити, карти, атласи?», 
«Структура книги»  та інші.

Велику увагу в бібліотеці ЗЗШ № 65 приділяють наочній агітації. 

Яскраво, естетично оформлено  стенд
 «Шкільна бібліотека інформує», 

книжкові виставки 
«Книга дякує», 
«Книга скаржиться», 
«Такою мене зробили діти»,
 «Такими ми стали, коли в надійні руки потрапили». 

Вони закликають учнів ставитися до книжки, як до друга, наставника, 
вчителя, допомагають виховувати у них любов і повагу до тих, 
хто створює духовне багатство.

Систематично працювала «Книжкова лікарня», де учні здійснювали
 (разом з активом бібліотеки, вчителями початкових класів) дрібний ремонт 
книг як на уроках праці, так і в позаурочний час – дарували  книгам 
«друге життя». 

Так, в рамках проведення  Всеукраїнської акції «Живи, книго!», 
учнями було відремонтовано 54 книги зі шкільної бібліотеки.

Оргкомітетом шкільного огляду-конкурсу були підготовані методичні 
рекомендації  щодо збереження книг та проведення конкурсу. 
У бібліотеці зібрано розробки бібліотечних занять, сценарії виховних заходів, 
звіти з огляду-конкурсу «Живи, книго!», а також вміщено єдині вимоги 
до користування підручниками та їх збереження, посадові обов’язки бібліотекаря, 
класних керівників, учнів щодо проведення конкурсу та збереження книг.

Особливою ланкою в роботі бібліотеки була співпраця з учителями початкових 
класів, яка була спрямована на те, щоб допомогти учням якнайшвидше 
й найкраще оволодіти навичками читання, роботи з книгою, елементарними 
прийомами пошуку потрібної інформації. 
Робота з учнями початкових класів узгоджувалась з учителями на методичних 
обєднаннях, куди запрошувався бібліотекар.

Протягом навчального року робота бібліотеки була спрямована на виконання 
основних завдань і напрямів діяльності, зазначених у річному плані роботи
 бібліотеки.

Треба зазначити, що резерви шкільної бібліотеки в справі інформаційної роботи 
далеко не вичерпані. 
Постійний пошук нових, ефективних технологій, прагнення до формування
 системи інформаційної підтримки освіти, тісний взаємозв’язок і 
взаємодія з педагогічним колективом буде сприяти утвердженню 
шкільної бібліотеки як справжнього культурного, інформаційного 
і освітнього центру, який одержує, зберігає і розповсюджує різноманітні 
джерела інформації, здатні задовольнити будь-які запити своїх читачів.

Таким чином, зміст роботи бібліотеки  ЗЗШ № 65  був спрямований на те, 
щоб формувати духовний світ дитини і сприяти гармонійному розвитку 
особистості, яка здатна бути спадкоємцем і продовжувачем прогресивних 
національних традицій.

Комментариев нет:

Отправить комментарий

   Шановні  колеги,  щиро вітаю ВАС         на методичній сторінці   бібліотеки  ЗЗШ  № 65. Книга, як птиця, - Може весь світ ...